ons werk

Een zeghert conceptie kan van alles zijn, als het maar verhaalt! Of het nu een boek is of een verhalenmachine, ons werk is altijd vernieuwend, sociaal, esthetisch en gelaagd.

verhalen


journalistiek

Verhalen van mensen maken je wereld groter. Van een dichter die zijn land is ontvlucht. Van wetenschappers die zeestromingen, de kracht van een goed excuus of de effecten van sociale media op vriendschappen onderzoeken. Of van de laatste, lang geleden vertrokken vuurtorenwachter op Texel. 

Hier vind je een selectie van artikelen

Utrecht Marketing & Uitagenda

Uitagenda laat de cultuur in Utrecht zien. Het magazine verschijnt tien keer per jaar op papier en online. Albert verzorgt regelmatig interviews, artikelen en eindredactie voor Uitagenda en verslaglegging van bijeenkomsten van Utrecht Marketing en partners.

Hier vind je een selectie van artikelen

 

snor

Snor maakt vrolijke, kleurrijke boeken, die helpen het moderne leven leuker te maken. Albert schrijft en redigeert teksten voor boeken van deze fleurige uitgevers.

Dutch Biking
Nederlandse fietsgeschiedenis, terugschelden, wat wel en niet. Dutch Biking Survival Guide for Beginners geeft toeristen en expats de basiskennis om zich staande te houden in het Nederlandse fietsverkeer.

Hier vind je een selectie van boekpagina’s

Bean me up!

Sojateelt is een regelrechte ramp als die bijdraagt aan ontbossing. En zeetransport van importsoja zorgt ook voor veel extra CO2-uitstoot. Kan de veldboon die in Nederland wordt geteeld importsoja vervangen?

In het project Bean me Up! van Hogeschool Inholland werken allerlei partijen samen die van de veldboon een succes willen maken. Van telers tot voedingsmiddelenproducenten, van mbo’ers tot universitaire studenten. De eerste resultaten zien er veelbelovend uit. Van de eiwitten uit de veldboon worden al allerlei producten gemaakt. Bijvoorbeeld vleesvervangers, yoghurt, ijs en muffins.

Voor een tussentijdse presentatie van het project is gekozen voor een stripboek. Het boek is ook bedoeld voor middelbare scholieren die interesse hebben voor een opleiding in de voedseltechnologie. Albert leverde ideeën, schreef teksten, deed interviews, eindredactie en productie voor het stripboek.

 

 

 

 

 

wonderjaren

De CD-speler, PC en mobiele telefoon. In de jaren 80 en 90 komen supermoderne uitvindingen beschikbaar. Internet is de technologische revolutie voor iedereen die nog de tijd heeft meegemaakt van de offline computer. De komst van internet heeft veel veranderd: hoe we communiceren, werken, naar muziek luisteren, films en tv kijken, reizen boeken, winkelen en informatie zoeken, om maar een paar dingen te noemen.

Wonderjaren is een verhaal over hoe technologie in de jaren 80 en 90 ons dagelijks leven heeft veranderd. Het boek is geschreven voor Ambo Anthos, samen met Pam van der Veen.

alliance gastronomique


smaakhelden

Hoe open je een wereld van luxe en superlatieven? In het universum van de Alliance Gastronomique spelen restaurateurs, koks, gasten, sommeliers, gastvrouwen en
-heren de hoofdrol. In het jubileumboek Smaakhelden vertellen zij over hun smaak-ervaringen, culinaire jeugd-herinneringen, favoriete ingrediënten, toekomstdromen en keukengeheimen. Verhalen in geuren en kleuren spreken tot de verbeelding en prik-kelen de zintuigen.

planeet texel

Voor de VVV ontwikkelden wij Planeet Texel: een schatkist vol verhalen, beelden en insiders informatie, geïnspireerd door echte eilanders en het eiland. We maakten een eilandboek, een bontgekleurde anti-gids over Texel. Met rubrieken als ‘Leuk, maar wat is het?’, de ‘Eiland Hotlist’ en vintage beelden in ‘Tijd Bestaat Niet’. Plus verhalen van o.a. Richard de Kokkelvisser, Lisanne het Autocrossmeisje en Frans de Vuurtorenwachter.

Het verhalenlandschap van Planeet Texel kan nog verder worden uitgebreid met een blog, verschillende eilandevents en een vervolgboek.

kokkelvisser Richard - Eilandbinken

hospitaalbroeders

Elke liefdadigheidsorganisatie is gebaat bij loyale donateurs. Voor HospitaalBroeders hebben we een verhalenlandschap ontworpen. Aan de hand van verhalen van de personages uit de wereld van HospitaalBroeders kunnen (potentiële) donateurs zich daadwerkelijk verbinden met de projecten van deze kleine, slagvaardige organisatie. Verder hebben we een handout gemaakt voor de werving van donateurs. Samen met grafisch ontwerper Maartje Kuiper hebben we een vormgevingsconcept ontworpen, waaraan bestaande communicatiemiddelen zijn aangepast en nieuwe zijn ontworpen, zoals de website.

 

volg je hart

 

verhalenmachine

Met de verhalenmachine hebben we verhalen verzameld. Alle mensen hebben verhalen in zich; of ze nou verlegen, stokoud, piepjong, wereldwijs, heel gewoontjes, lief, mopperig, hoogbegaafd, mysterieus, van weinig woorden, praatgraag, bloedserieus, giechelig of waanzinnig zelfverzekerd zijn.

We maken gebruik van de kracht van verhalen. Allerlei momenten kunnen een verhaal zijn: ontroerende, grappige, gênante, grote, spectaculaire, kleine, verliefde, lieve, verdrietige, bizarre, gekke of vrolijke. Wij vinden verhalen in alles en iedereen en geven ze de juiste vorm. Zodat ze andere mensen raken en worden gevolgd en gedeeld. 

De verhalenmachine is ingezet tijdens ‘Nederland Leest’, het evenement ter promotie van boeken lezen. In 3 Utrechtse bibliotheken heeft Gitta de workshop 'korte verhalen schrijven' gegeven, daarna ook op een aantal festivals. Een Amsterdamse basisschool heeft de verhalenmachine ingezet bij themalessen over geld.